Oščadnické listy

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

PROJEKT GONDOLA

Komplexné riešenie SCR Veľká Rača

Naozaj komplexné riešenie, len či bude?

Všetci sme už určite počuli o pripravovanom projekte Gondola, niekto to aj nazýva Banderas. Ak ste nepočuli, tak si pustite káblovku a tam beži prezentacia, ktorej pravdepodobne nikto nerozumie. Preto som sa rozhodol trochu ozrejmiť niektoré prezentované skutočnosti.

Účel : Zámerom je výstavba nového nástupného centra z názvom Gondola. Nové nástupné centrum bude zároveň plniť aj funkciu hlavného nástupu do rekreačného priestoru Veľká Rača, pričom bude koncentrovať ubytovacie kapacity, doplnkové športové a technické vybavenie územia. Nástupné centrum Gondola sa tak zaradí k existujúcim centrám Dedovka a Lalíky. Cieľom je fyzicky prepojiť všetky tri nástupné centrá pomocou zjazdových tratí a zariadení určených na osobnú lanovú dopravu. Prepojenie sa navrhuje cez vrch  Dedová, ktorý má pre daný zámer najvhodnejšiu polohu. Vrch Dedová sa teda stane strategickým spojovacím bodom na trase zariadení určených na osobnú lanovú dopravu. Navrhovaná činnosť je posudzovaná v dvoch variantoch.

V rámci variantu 1 sa uvažuje s výstavbou 9 lanových dráh a 2 lyžiarskych vlekov. Dobudovaním uvedených zariadení sa navýši súčasná maximálna prepravná kapacita v stredisku o možnosť prepravy 21 000 os.h. Na vrch Dedová sa navrhuje realizovať výstavba zjazdových tratí: Marlén – západný svah, Centrálna, Školská, Centrálna pravá – severozápadný svah, Ústavná ľavá, Ústavná pravá, Moskali ľavá a Moskali pravá – severný svah, Vojtuši – východný svah. Ďalšie zjazdové trate sa navrhujú na spojenie nástupných centier Dedovka a Lalíky. Spojenie sa uskutoční cez masív kopca Javorina, ktorý predstavuje ďalší strategický bod. Zjazdová trať Gondola 2 bude z Javoriny smerovať priamo do Dedovky. Nevýhodou tejto zjazdovky je jej juhozápadná orientácia. Zjazdová trať Javorina bude smerovať do nástupného centra Lalíky. Ďalšiu zjazdovú trať sa navrhuje nad Lalíkmi na severozápanom svahu. Vedie z Rovného vrchu okolo osady Haladejovci a konči v Lalíkoch. Ďalšie navrhované zjazdové trate sú navrhnuté na prepojenie Margušky a Dedovky a z Margušky na vrch Javorina.

 Navrhované

• Marlén: dĺžka 1 486 m

• Centrálna: dĺžka 2 484 m

• Školská: dĺžka 2 130 m

• Centrálna pravá: dĺžka 2 681 m

Ústavná ľavá: dĺžka 1 736 m

• Ústavná pravá: dĺžka 1 786 m

• Moskali ľavá: dĺžka 1 830 m

• Moskali pravá: dĺžka 1 889 m

• Vojtuši: dĺžka 1 726 m

• Gondola 2: dĺžka 1 717 m

• Javorina: dĺžka 1 133 m

• Košariská III: dĺžka 400 m

• Haladejovci: dĺžka 1 030 m

VARIANT 2:

Navrhovaná činnosť je identická s  variantom 1.V rámci variantu 2 sa neuvažuje s výstavbou lanových dráh Haladejovci a Gondola 2. Oproti variantu 1 je naviac navrhovaná výstavba lanovej dráhy Grófovci.

Grófovci: dĺžka 1 540 m

V areáli Gondola sa navrhuje umiestnenie ubytovacích a stravovacích kapacít. Počet navrhovaných lôžok v areáli Gondola je 5000 a stoličková kapacita cca 1500. Na vrchu Dedová v polohe prestupnej stanice lanovky sa navrhuje realizovať reštauračné zariadenie s kapacitou cca 300 stoličiek. Súčasťou objektu môže byť aj pracovisko horskej záchrannej služby.V rámci areálu je navrhované parkovisko s kapacitou 1 800 parkovacích miest. 

Centrum Gondola 2

S výstavbou areálu Gondola 2 sa uvažuje len v rámci variantu 1. Územie sa nachádza v lokalite „Marguška“ kde sa navrhuje výstavba ubytovacích a stravovacích zariadení, športovísk, zariadení určených na osobnú lanovú dopravu, technickej vybavenosti pre lyžiarske stredisko a pod. V areáli Gondola 2 sa navrhuje realizovať ubytovacie a stravovacie kapacity v rozsahu približne 230 lôžok a 600 stoličiek.

Na základe informácií z SCR Veľká Rača vieme, že súčasná denná návštevnosť v zimnej sezóne dosahuje pri maximálnej návštevnosti strediska hodnoty 5 000 – 5 500 návštevníkov. V rámci navrhovaného komplexného riešenia sa vytvárajú podmienky pre nárast maximálnej dennej návštevnosti v zimnej sezóne až na úroveň 15 000 návštevníkov. Dobudovaním uvedených zariadení  sa navýši súčasná maximálna prepravná kapacita v prípade realizácie variantu 1 o 21 000 os.hod. a v prípade realizácie variantu 2 o 21 100 os.hod. Dĺžka navrhovaných zjazdových tratí pre variant 1 je približne 22 030 m a pre variant 2 približne 20 820 m.

Vodná nádrž Dedová

Pre potreby zasnežovania zjazdových tratí je v priestore vrcholu Dedová (917 m n.m.) navrhovaná vodná nádrž o celovom objeme približne 260 tis. m3. Zdrojom vody bude vodný tok Oščadnica, pričom odberné miesto bude vybudované na toku v zastavanom území obce. Potrubím, uloženým v koridore lanovej dráhy Gondola bude voda prečerpávaná až do navrhovanej vodnej nádrže. Navrhovaná vodná nádrž bude mať hladinu situovanú na kóte 905 m n.m., šírka hrádzí bude dosahovať 9 m a hĺbka 10 m. Objem výkopov sa rovná objemu násypov.

V súvislosti s výstavbou vodnej nádrže Dedová dôjde v lokalite výstavby k pomerne rozsiahlým terénnym prácam. V konečnom riešení predstavuje objem výkopov 291 176 m3 a objem projektovaných násypov 291 510 m3. Plocha stavby je približne 80 000 m2. Predpokladá sa odstránenie humóznej vrstvy v hrúbke približne 40 cm, čo predstavuje približne 32 000 m3 zeminy, ktorá bude dočasne uložená na skládku a po realizácii základov násypov navrátená do ich povrchových vrstiev. Časový interval potrebný k naplneniu vodnej nádrže s objemom 262 700 m3 bude pri nepretržitom čerpaní v závislosti od uvažovaných výkonov nasledovný:

• čerpadlo s výkonom 50 l.s ....................... 60,8 dní,

 • čerpadlo s výkonom 100 l.s ..................... 30,4 dní.

 

Odhadované náklady na realizáciu sú okolo 1,5 miliardy slovenských korún.

Zaujímavosti o Oščadnici | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014